06 August 2011

bicara tentang tiang..



Islam. sekarang hanya atas nama. melakukan perintah-NYa atas hanya kerna bulan dalam Islam. berbuat demikian hanya sebab diajar daripada kecil. apa guna kalau amalan semua berlaku tapi tiangnya tiada. pucuk pangkalnya lengang. pucuk pangkalnya kita endahkan. tiada 5 waktu dalam sehari. hanya terbit fajar terbenamnya matahari kita turutkan. amalan yang tiada tiang yang kukuh untuk menampung. sia-sia. 


sungguh. aku sedar. aku bukan seorang yang warak. yang kuat agamanya untuk berbual seperti ini. tapi sekadar luahan hati. aku sedar. hari-hari aku sebagai seorang bernama Islam juga ada jatuh bangunnya. ada pasang surut. kadang-kadang aku juga lalai. kadang-kadang aku ikutkan perasaan hasutan dari makhluk bertanduk dua berekor tajam itu. namun, aku masih ada akal. masih ada jiwa ranum seorang Islam yang memberontak ingin tersenarai dalam golongan makhluk Allah yang kukuh perkasa tiang nya. perlahan-lahan aku cekal, kentalkan hati untuk berdiri dan baiki tembok yang semakin lama semakin lopong ditelan masa. 


Alhamdulillah. Allah masih sayang hambaNya ini. doa agar ditunjukkan jalan yang benar, pertolongan untuk bertaqwa terhadapnya disambut dengan indah. syukur. doa agar hari-hari mendatang tiang yang dibina semakin kukuh. juga doa untuk rakan-rakan aku turut selitkan. berharap agar rakan juga bersama beramal. amin. 

No comments:

Post a Comment